Jurnalist, blogger, activist civic și mămică

La Rezervația Naturală ”Plaiul Fagului”

_DSC0049Anunțul despre organizarea unui training privind modalităţile de reflectare a tematicii forestiere l-am găsit pe facebook, printre multiplele de share-uri de pe wall.

_DSC0052

Cerb nobil

Prima dată l-am ignorat, apoi am mai citit odată întreg textul anunțului și am văzut că acesta va avea loc chiar pe teritoriul unei rezervației. Nu prea am avut o astfel de ocazie și mă gândeam că de ce nu aș încerca. Apoi, m-a întrebat și Iuliana dacă aplic pentru că ea mai fusese anterior la un training asemănător și tare l-a mai lăudat. Am completat formularul și am apăsat SEND.

DSC_0284

Crin de pădure sau crin pestriț (specie rară)

Un e-mail de răspuns l-am primit abia miercuri, cu 2 zile înainte de training-ul propriu-zis. Credeam că nu am mai fost selectată și deja și planuri îmi făcusem pentru week-end. Ba chiar și am ezitat să trimit și e-mailul de confirmare pentru că nu eram decisă dacă vreau/trebuie să merg. Dar am răspuns… Că merg!!! Și așa a și fost!

Vineri, la ora stabilită, după câteva peripeții legate infrastructura citadină, am ajuns la sediu. Ultima, de altfel. Cred că e primul seminar la care am ajuns ultima, apropo. În fine, am urcat în microbuz, ne-am așezat confortabil pe scaunele și aventura a început.DSC_0002

Aproximativ 70 de km ne despart de Rezervația Naturală „ Plaiul Fagului”. Dar drumul e destul de bun până aici. BTW, am văzut și locul unde se va desfășura și Primul Festival Medieval, ne va fi mai ușor să venim pe 28-29 iunie. Deja știu unde e!

Intrarea pe teritoriul Rezervației se află la începutul s. Bahmut, ( r-nul Călărași) pe stânga. De cum am ieșit din m_DSC0023icrobuz „m-a imbătat” aerul. Nu mă puteam sătura de-a-l înhala. Un aer atât de curat demult nu a trecut prin plămânii mei. 🙂

A urmat tradiționala prezentare a participanților și niște discuții destul de lejere cu Directorul general al Agenției Moldsilva – Ștefan Chitoroagă și cu directorul Rezervației, Boris Curoș. De la ei, am aflat mai multe informații legate de REZERVAȚIE, și nu doar.

  • Rezervația „Plaiul Fagului” are aproximativ 6000 de ha._DSC0307
  • Se întinde pe 3 raioane: Călărași, Ungheni și Nisporeni
  • Rezervația a fost fondată în 1992
  • Are un buget anual de 7 mln lei, dintre care 98% sunt surse proprii, 2% de la bugetul de stat
  • Are peste 60_DSC0157 de angajați permanenți și 40 angajați sezonier
  • Are 12 pădurari, dintre care 3 sunt maeștri-pădurari
  • Au o secție de Științe, în care activează prin cumul, 6 oameni ai Academiei de Științe din RM
  • Au peste 135 de cerbi și cu mult mai mulți mistreți
  • Aici pot fi găsite 15 specii de plante incluse în Cartea Roșie și alte 125 de plante pe cale de dispariție
  • Au o prisacă. Pe teritoriul rezervației sunt aproximativ 5%-10 % de arborete de tei. Mierea e foarte bună 😉_DSC0118
  • Aici se găsește gorunul – ocupă circa 31 % din suprafața împădurită, frasinul – cca 21 %, carpenul – cca 19 %. Deși are o pondere de numai 5%, fagul este cel mai răspândit anume în această rezervația, comparativ cu restul teritoriu al țării.
  • Există și o tabără de copii. Funcționabilă.

Seara a continuat cu instalarea corturilor pe malul iazului. Experiența de la Provocarea 2010 și-a făcut apariția. Am reușit să ajut/învăț băieții cum se instalează corect un cort. Au urmat câteva poze pe la 2 din cele 4 iazuri de pe terioriul Rezervației.

Și o noapte de socializare destul de luuuuuuungă, cu plimbări pe malul iazului în care se oglindea luna plină a zilei de vineri 13, cu vizitarea stejarului de 250 de ani, cu depistarea unui fenomen nemaivăzut de mine până acDSC_0232um, și anume un fel de ceața deasupra iazului în nopți de vară. Cu iepuri/șobolani/mistreți și broaște minuscule ce îți trec drumul fără mari probleme. Cu cântece melodice și matinale ale păsărilor din pădure. Cu țânțari „mutanți” 🙂 și cu oameni deosebiți și prietenoși.

A urmat o dimineață „devreme”! Și o sesiune a training-ului de la care am auzit destul de multă informație, dar care destul de greu am reușit să o asimilez. Sunt termeni specifici domeniului forestier și care necesită o pregătire prealabilă, simpla geografie și biologie din liceu nu e de-ajuns aici. Am avut parte și de o vizită de studiu, dacă o pot numi așa, în pădure, călăuziți de dl Vasile, unul dintre pădurarii rezervației, de Lilia Țicu, director adjunct rezervaţia „Plaiul Fagului”, de Victoria  Covali , consultant arii protejate Agenția „Moldsilva” și de Aurel Lozan, Coordonatorul național al ProiectDSC_0285ului ENPI FLEG în Moldova. Pe parcursul acesteia:

  • Am „descoperit” una, că nu e corect să spunem „defrișare” atunci când de fapt are loc o „tăiere ilicită” a unor arbori.
  • Am aflat ce este un „arboret” ( un grup de mai mulți arbori care cresc pe aceiași porțiune de pădure)
  • Am redescoperit termenii de „litieră”, „humus” și altele.
  • Deja pot face deosebirea dintre un copac de stejar și unul de gorun. Prin simpla analiză a frunzelor de pe copac care, deși se aseamănă destul de mult, de fapt, nu sunt aceleași.
  • Știu că terioriul rezervației este împărțit pe parcele și subparcele care pot fi ușor supravegheate. Mărimea lor diferă în funcție de fauna și flora acesteia. (Înainte, rezervația era împărțită conform programului sovietic, pe parcele egale)
  • Am descoperit o serie de teme care pot fi abordate în materiale de presă și destule surse umane pentru a-mi oferi informații și declarații „țari”.
    _DSC0322

    Gorun vs Stejar ( de la stânga la dreapta)

    Este primul training pe teme legate de mediu la care am participat. Este un domeniu absolut nou pentru mine, dar, pe care sper să îl pot „îmbrățișa”, pentru că e foarte interesant. Și sper ca să nu fiu criticată ulterior atât de dur, pentru un cuvânt scris nu la locul său 🙂

P.S. Dacă nu greșesc, intrarea pe teritoriul rezervației costă 50 de lei, 100 costă un ghid, dacă vrei să faci și o plimbare „științifică” prin pădure, iar pentru copii e 20 lei. Sunt locuri special amenajate pentru a petrece timpul pe malul iazului. Și sunt foarte frumoase.

 

Aici, și câteva imagini video realizate de Ana!

Și aici de Radion…. de la 5.15 sunt și eu vedetă 🙂

Dacă nu merge link-ul dă Search pe tema

CIMISLIA INTRE DEFRISARI SI TAIERI FORESTIERE TITRE

 

 

Lasă un răspuns

